ΕΛΛΑΔΑ

Ελλάδα

Κρατικά έσοδα έως €45 εκατ. φέρνουν τα υδροπλάνα - Τι προβλέπει το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών για τα υδροπλάνα

Στα 45 εκατ. ευρώ τοποθετούνται τα κρατικά έσοδα από τη δραστηριότητα των υδροπλάνων, με το νομοσχέδιο για την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών να έχει κατατεθεί προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή.

Το σχέδιο νόμου δίνει τη δυνατότητα σε ιδιώτες να προχωρήσουν στην αδειοδότηση ενός υδατοδρομίου, ενώ είναι δυνατή η χορήγηση άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου σε παραχωρησιούχους λιμένων και μαρίνων. Το ζητούμενο, όμως, είναι να ξεκινήσουν οι πτήσεις με υδροπλάνο, καθώς πρόκειται για μία δραστηριότητα που θα μπορούσε να αποφέρει σημαντικά έσοδα στο Δημόσιο.

Τα έσοδα Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, κάθε εταιρεία αεροσκαφών που πραγματοποιεί πτήσεις, θα καταβάλλει υπέρ του Δημοσίου, τέλος, ύψους 10 ευρώ, ανά επιβάτη, ενώ ο υφιστάμενος σχεδιασμός προβλέπει την ανάπτυξη δικτύου 100 υδατοδρομίων, πανελλαδικά.

Εάν ληφθεί υπόψη ότι σε ένα κεντρικό υδατοδρόμιο αντιστοιχούν περίπου 3.000 πτήσεις, ενώ ένα υδροπλάνο-τα ρωσικά μπορούν να χωρέσουν έως 150 άτομα, αλλά δεν διαθέτουν πιστοποίηση για να πετούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση- διαθέτει χωρητικότητα 19 επιβατών, γίνεται αντιληπτό ότι, όταν αναπτυχθεί το δίκτυο των 100 υδατοδρομίων, σε ετήσια βάση, ο αριθμός πτήσεων και επιβατών υπολογίζεται σε 300.000 και σε 4,5 εκατομμύρια επιβάτες, αντίστοιχα.

Συνεπώς, τα εκτιμώμενα, πάντοτε, έσοδα τοποθετούνται, ετησίως, σε 45 εκατ. ευρώ.

Έσοδα, αλλά μικρότερα, προσβλέπει το Δημόσιο από την είσπραξη παράβολων για τη χορήγηση του νέου τύπου άδειας υδατοδρομίου ύψους 4.000 ευρώ. Όπως και από-την επιθεώρηση και το παραδεκτό αυτής, ύψους 500 ευρώ, στο πλαίσιο τροποποίησης δικαιολογητικών του τεχνικού φακέλου.

Πιλοτικό δίκτυο Ωστόσο, με τα σημερινά δεδομένα, με ορίζοντα το επόμενο καλοκαίρι θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα πιλοτικό, μόνο, δίκτυο υδατοδρομίων. Σήμερα, έχουν αδειοδοτηθεί μόνο τα υδατοδρόμια σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα. Για να υπάρχει ένα δίκτυο οκτώ υδατοδρομίων, απαιτείται η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων να προχωρήσει στην προκήρυξη του διαγωνισμού για την τοποθέτηση οικίσκων στα υδατοδρόμια Κεφαλονιάς, Ιθάκης, Λευκάδας, Μεγανησίου και Ζακύνθου, σε συνέχεια προγραμματικής συμφωνίας που έχει πραγματοποιήσει με την προηγούμενη περιφερειακή αρχή.

Ως εκ τούτου, το καλοκαίρι μόνο πιλοτικές πτήσεις μπορούν να πραγματοποιηθούν, δεδομένου ότι το διάστημα των περίπου 3-4 μηνών, που απομένει έως το καλοκαίρι, δεν επαρκεί προκειμένου οι παίκτες της συγκεκριμένης αγοράς να οργανώσουν την εμπορική λειτουργία τους.

Με το νέο νομοσχέδιο «Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών και άλλες διατάξεις», το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανοίγει το δρόμο για την επαναδραστηριοποίηση των υδροπλάνων στην Ελλάδα.

Οι αλλαγές στο νέο νομοσχέδιο στοχεύουν στην επιτάχυνση των απαιτούμενων για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων διαδικασιών.

Tα βασικά σημεία που εισάγει το προτεινόμενο σχέδιο νόμου σε σχέση με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (ν.4568/2018) αφορούν:

α) Στη δυνατότητα χορήγησης και ενιαίας «άδειας ίδρυσης και λειτουργίας» υδατοδρομίου, διατηρώντας τη δυνατότητα αδειοδότησης σε δύο στάδια του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, ήτοι τη χορήγηση «αδείας ίδρυσης» και τη χορήγηση «αδείας λειτουργίας».

β) Στη δυνατότητα χορήγησης «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου, όχι μόνο σε δημόσιο φορέα, αλλά και σε ιδιωτικό φορέα.

γ) Στην έκδοση «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου χωρίς την απαίτηση επιθεώρησης, ώστε ο ενδιαφερόμενος, με την απόκτηση της άδειας, να προβεί στις προβλεπόμενες από το νόμο ενέργειες για την κατασκευή του συνόλου των απαιτούμενων υποδομών και εγκαταστάσεων του υδατοδρομίου.

δ) Στη δυνατότητα χορήγησης άδειας υδατοδρομίου και σε τουριστικούς λιμένες (μαρίνες, καταφύγια και αγκυροβόλια), περιοχές ολοκληρωμένης τουριστικής ανάπτυξης (Π.Ο.Τ.Α.) και σύνθετα τουριστικά καταλύματα.

ε) Στη δυνατότητα εκπαίδευσης του προσωπικού λειτουργίας του υδατοδρομίου, όχι μόνο από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά κι από άλλους πιστοποιημένους φορείς του εσωτερικού ή εξωτερικού.

στ) Στη συγκρότηση ολιγομελούς επιτροπής Υδατοδρομίων για επιθεωρήσεις υδατοδρομίων.

Σημειώνεται πως με το νομοσχέδιο καθορίζεται και τέλος αναχωρούντων επιβατών υπέρ του Δημοσίου, το οποίο δεν υπερβαίνει το ποσό των δέκα ευρώ ανά επιβάτη, ενώ καταργείται η θέσπιση τέλους ανά σκέλος πτήσης, το οποίο σε κάθε περίπτωση επιφέρει πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση στον επιβάτη. Επίσης ορίζεται η σχετική εξουσιοδοτική διάταξη περί καθορισμού του τέλους και κάθε σχετικής λεπτομέρειας.

Στο Κεφάλαιο Β’ του σχεδίου νόμου, ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στον εκσυγχρονισμό των εμπορευματικών και επιβατικών μεταφορών, με σκοπό, όπως αναφέρει το Υπουργείο, τόσο την καλύτερη οργάνωση των επιχειρήσεων, όσο και την εξυπηρέτηση των επαγγελματιών των κλάδων που δραστηριοποιούνται στον εν λόγω τομέα.

capital.gr

Ακολουθήστε μας