ΜΗΛΟΣ

Μήλος

Οι νοτιοδυτικές Κυκλάδες στην 'οικογένεια' των διασυνδεδεμένων νησιών

 

Έφτασε η σειρά 10 ακόμη νησιών των Κυκλάδων να μπουν "στην πρίζα", διασφαλίζοντας σταθερή, φθηνή και πράσινη ηλεκτροδότηση χάρη στις ηλεκτρικές διασυνδέσεις που υλοποιεί ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ). Με την τελευταία φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, η οποία ξεκινά το επόμενο διάστημα και ολοκληρώνεται το 2024, η Σαντορίνη, η Φολέγανδρος, η Μήλος και η Σέριφος θα διασυνδεθούν άμεσα με το ηπειρωτικό σύστημα. Σημαντικά οφέλη θα απολαμβάνουν έμμεσα και έξι ακόμη νησιά: Ανάφη, Κίμωλος, Σίκινος, Σίφνος, Κύθνος και Θηρασιά.

 

 

Αυτή τη στιγμή, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαγωνιστική διαδικασία για το πρώτο σκέλος του έργου, την υποβρύχια διασύνδεση ανάμεσα στη Σαντορίνη και τη Νάξο, συνολικού προϋπολογισμού 126 εκατ. ευρώ. Το φθινόπωρο θα ακολουθήσουν οι διαγωνισμοί για τα υπόλοιπα νησιά -Φολέγανδρο, Μήλο και Σέριφο- με στόχο να έχουν ολοκληρωθεί εντός του έτους. Ο συνολικός προϋπολογισμός του εμβληματικού αυτού έργου ανέρχεται σε 408 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, η διασύνδεση των Νότιων & Δυτικών Κυκλάδων εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης για χρηματοδότηση ύψους 165 εκατ. ευρώ, ως μία από τις κορυφαίες ενεργειακές επενδύσεις στη χώρα με "πράσινο" αποτύπωμα. 

Το "πράσινο" πρόσημο των έργων του ΑΔΜΗΕ στις Κυκλάδες είναι ήδη εμφανές, καθώς από το 2018 που διασυνδέθηκαν τα πρώτα Κυκλάδονήσια, έχουν σβήσει τρία ρυπογόνα φουγάρα των σταθμών παραγωγής σε Σύρο, Πάρο και Μύκονο. Συνολικά, έχουν υλοποιηθεί επενδύσεις 440 εκατ. ευρώ έως σήμερα, με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, βάζοντας στην "πρίζα" πέντε νησιά του συμπλέγματος. Τα αποτελέσματα είναι ευεργετικά τόσο στην ποιότητα ηλεκτροδότησης των νησιών όσο και για το περιβάλλον με τους ρυπογόνους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής να αποσύρονται οριστικά ανοίγοντας το δρόμο για ένα πιο καθαρό ενεργειακό μείγμα. 

 

 

Τα οφέλη 

 

 

Με τη νέα διασύνδεση, Σαντορίνη, Φολέγανδρος, Μήλος και Σέριφος αποκτούν σταθερή, φθηνή και καθαρή ηλεκτροδότηση ενώ δημιουργείται ένας ακόμη ισχυρός δρόμος τροφοδότησης προς το ηπειρωτικό σύστημα για όλα τα διασυνδεδεμένα νησιά των Κυκλάδων. Πέραν της ενεργειακής ασφάλειας, το έργο είναι εξίσου σημαντικό και για την προστασία του περιβάλλοντος καθώς θα σβήσουν οριστικά δύο ακόμη "βρώμικοι" τοπικοί σταθμοί, στη Σαντορίνη και τη Μήλο, συμβάλλοντας στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 120.000 τόνους σε ετήσια βάση.

 

 

Τα οφέλη επεκτείνονται όμως και στις τσέπες των καταναλωτών καθώς η απόσυρση των τοπικών μονάδων θα σημάνει περαιτέρω εξοικονόμηση στις χρεώσεις ΥΚΩ που επιβαρύνουν όλους τους καταναλωτές της χώρας για την ηλεκτροπαραγωγή στα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Μέχρι στιγμής, η εξοικονόμηση από τις τρεις πρώτες φάσεις της διασύνδεσης Κυκλάδων ανέρχεται σε 90 εκατ. ευρώ με τα οικονομικά οφέλη να μεγιστοποιούνται μέχρι το 2029, όταν πλέον θα διασυνδεθούν σχεδόν όλα τα νησιά του Αιγαίου, μειώνοντας τις χρεώσεις ΥΚΩ κατά 800 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο.

Ένας νέος τεχνικός άθλος

 

 

Όπως όλες οι νησιωτικές διασυνδέσεις που υλοποιεί ο Διαχειριστής, έτσι και η διασύνδεση των νοτιοδυτικών Κυκλάδων παρουσιάζει μεγάλο βαθμό πολυπλοκότητας. Οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου "μιλούν" από μόνες τους: θαλάσσια και χερσαία καλωδιακά κυκλώματα συνολικού μήκους 370 χλμ. για τη διασύνδεση των τεσσάρων νησιών, ισάριθμοι υποσταθμοί Υψηλής Τάσης τελευταίας τεχνολογίας και μία state-of-the-artμονάδα δυναμικής αντιστάθμισης αέργου ισχύος στη Σαντορίνη.

 

 

Τις τεχνικές προκλήσεις της διασύνδεσης εντείνουν, φυσικά, το ιδιαίτερο ανάγλυφο του αιγαιοπελαγίτικου βυθού και η έντονη αλιευτική δραστηριότητα, με τον ΑΔΜΗΕ να αξιοποιεί την υψηλή τεχνογνωσία του και τεχνολογικές καινοτομίες προκειμένου να υλοποιήσει το έργο με τον πλέον αποδοτικό και περιβαλλοντικά φιλικό τρόπο.

 

 

Οι επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ υλοποιούνται με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον και την αρχιτεκτονική του τόπου, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον πρόσφατο Υποσταθμό που κατασκευάστηκε στη Νάξο. Ο ΑΔΜΗΕ μεριμνά για την προστασία του φυσικού κάλλους των Κυκλάδων ελαχιστοποιώντας την οπτική όχληση με την κατασκευή αποκλειστικά υπόγειων γραμμών μεταφοράς, σε πλήρη συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες των νησιών. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Ακολουθήστε μας

Kostas Kamakaris 255x220

metaforiki panorios